محاسبات ابری قسمت اول

ویکی پدیا : رایانش انبوه یا ابری (به انگلیسی: Cloud Computing ) به معنی توسعه و به‌کارگیری فناوری کامپیوتر بر مبنای اینترنت است. این عبارت شیوه‌هایی از محاسبات کامپیوتری در فضایی است که قابلیت‌ھای مرتبط با فناوری اطلاعات به عنوان سرویس یا خدمات برای کاربر عرضه می‌شود و به او امکان می‌دھد به سرویس‌ھای مبتنی بر فناوری در اینترنت دسترسی داشته باشد، بدون آن‌که اطلاعات تخصصی در مورد این فناوری‌ھا داشته باشد و یا بخواھد کنترل زیرساخت‌ھای فناوری که از آنھا پشتیبانی می‌کند را در دست بگیرد. سرویس‌های رایانش ابری برنامه‌های کاربردی را به صورت برخط فراهم می‌کنند که قابل دسترسی با مرورگر وب هستند درحالی‌که نرم‌افزار و داده روی سرورها ذخیره شده‌اند.

در چند سال اخیر شرکتهای پیشرو در زمینه آی تی به دنبال راههایی هستند تا در یک زمینه پیشرو باشند و از سایرین جا نمونند و این همون محاسبات ابری (Cloud Computing) هست چیزی که قراره آینده فناوری رو تغییر بده و افقهای تازه ای پیش روی همه قرار داده.

cloud computing,محاسبات ابری

محاسبات ابری : به روش ارتباطی جدیدی گفته میشه که کاربران برای استفاده از اون قادر هستند تا از هرجای دنیا به این سیستم متصل بشن و از این فناوری استفاده کنند. مزیتهای محاسبات ابری اینه که بر خلاف روش فعلی مورد استفاده یعنی سیستم عامل و دسکتاپ در آینده در محاسبات ابری سیستم عامل فقط نقش واسطه اتصال به ابر رو داره و در این حالت دیگر نیازی به نصب هیچ نرم افزاری روی کامپیوتر شخصی وجود نداره چون شما همه نرم افزارهای مورد نیاز خودتون رو در حساب کاربری خودتون در ابر دارید. مزیتهای محاسبات ابری :

۱- کاهش هزینه ها : هنگام استفاده از برنامه های تحت وب شما نیاز به کامپیوتر بسیار قوی ندارید تنها چیزهای مورد نیاز شما یک کامپیوتر با قدرت پردازشی متوسط به بالا و مقداری هارد و یک اتصال اینترنتی دائمی و بسیار قابل اطمینان هست و یک مرورگر اینترنتی مثل گوگل کروم ! ( در مورد گوگل کروم و نقشه های گوگل برای آینده هم بزودی مطلبی می نویسم .)

۲- عدم محدودیت دسترسی به اسناد : کامپیوتر شخصی کم کم یه واژه قدیمی محسوب میشه . شما وقتی کاربر سیستم های تحت وب و پردازش ابری باشید دیگر نیازی نیست که حتمآ برای دسترسی به فایلهای خودتون از کامپیوتر خودتون به ابر متصل بشین .شما میتونین از هر کامپیوتری از هر کجای دنیا وارد حساب کاربری خودتون تو ابر بشین و به فایلها و اسناد خودتون دسترسی داشته باشید به همین راحتی !

۳- نرم افزارهای رایگان : خب وقتی کاربر ابر شدید دیگه نیازی به خرید( البته منظورم از خرید,خرید نرم افزار تو ایران نیست خودتون که میدونین !) و نصب نرم افزار ندارید . نرم افزارها همه نصب شده و در دسترس هستند و منتظر استفاده شما ! بروز زسانی نرم افزارها هم  به راحتی انجام میشه و شما هیچ کاری نباید انجام بدین فقط استفاده کنید و لذت ببرید. مثال : در حال حاضر کاربران زیادی از سرویس وردپرس .کام استفاده می کنند خب وقتی نسخه جدید از وردپرس ارائه میشه کاربرانی که روی این سیستم وبلاگ دارند نمیتونند خودشون وردپرس وبلاگ رو آپدیت کنند مدیران وردپرس.کام کار آپدیت رو انجام میدن و کاربران هم از نسخه جدید سیستم استفاده می کنند .در محاسبات ابری هم همینجوره شما ممکنه آپدیتهای جدید نرم افزارها رو حس نکنید چون نرم افزارها دائمآ به روز میشن.

۴-فرمتهای جهانی : خب وقتی شما از نرم افزارهای تحت وب استفاده می کنید خیلی بد میشه که مثلآ  یک نرم افزار پخش فایلهای ویدئویی قادر به پخش یک فرمت خاص نباشه !( مثل مدیا پلیر ویندوز که حتی فایلهای Avi  رو هم نمیتونه به خوبی پخش کنه !) شرکتها در حال حاضر در نرم افزارهای خودشون سعی می کنند از سایر فرمتها هم پشتیبانی کنند تا از این قافله عقب نمونند .

۵- پایان انحصار : این بدترین حالت برای شرکتهای چند میلیاردی محسوب میشه نمونه این شرکتها  مایکروسافت که بعد از همه گیر شدن استفاده از ابر دیگه نمیتونه ویندوز رو به کسی بفروشه چون تقریبآ نیازی به ویندوز وجود نخواهد داشت البته مایکروسافت در حال کار روی Azure هست که قراره یه سیستم عامل تحت وب باشه که بعدآ تو یه مقاله مفصل در موردش می نویسم .

مثالهایی از نرم افزارهای تحت وب کنونی :

۱- Google Docs : پیشگام محاسبات ابری , روزی که گوگل رسمآ تولد گوگل داک رو اعلام کرد افرادی که از انحصار طلبی مایکروسافت در زمینه آفیس خسته شده بودند به این محصول گوگل روی خوش نشون دادند اما این برای مایکروسافت زنگ خطر بود چون داشت تو این زمینه از گوگل عقب می افتاد البته مایکروسافت بعدآ آفیس آنلاین رو عرضا کرد . اما مدیران گوگل وقتی گوگل داک رو عرضه کردند  به فکر آینده بودن چون خواه ناخواه پردازش ابری تا چند سال دیگه همه گیرر میشه و اولینها حتمآ برنده هستند و گوگل هم دوست نداره چنین فرصتی رو از دست بده .

Google docs

۲- zoho : زوهو نرم افزارهای تحت وب رو در کنار هم ارائه میکنه که پیش درآمدی برای نرم افزارهای تحت وب در آینده محسوب میشه و به نظر من چند وقت دیگه شرکتهای بزرگ به دنبال خرید این سایت بسیار خوب خواهند بود . نمونه های بسیاری هستند که انشاللع در آینده کم کم اونها رو معرفی میکنم . در مطلب بعدی سعی می کنم بیشتر در مورد شرکتهای پیشرو در زمینه محاسبات ابری بنویسم . همیشه شاد و سبز باشید .

zoho,زوهو

نکته : این مطلب رو من در تاریخ ۸۹/۰۱/۲۶ نوشتم و تو بلاگ قبلی منتشر کردم اما حیفم اومد به خاطر همین دوباره تو هلاچین منتشرش میکنم امیدوارم که مطالعه کنین و به اطلاعاتتون افزوده بشه .

اگر مطلبم مفید بود یک فنجون قهوه ☕️ مهمونم کن . با تشکر ?

بدون نظر تاکنون

نظر شما چیست ؟

XHTML: شما می توانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">